Cupra daje w Formentorze szeroki wybór wersji. Jeśli ktoś pragnie mieć pod maską 245 KM, może je mieć z 2-litrowego TSI lub 1,4-litrowej hybrydy plug-in. Pierwsza jest lżejsza, pakowniejsza i aż o 28 900 zł tańsza w zakupie, ta druga – oszczędniejsza, bo może jeździć na prądzie.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nadwozie

Design Formentora budzi pożądanie i przyciąga spojrzenia na drodze, a w wartym 9302 zł lakierze Magnetic Tech Matt, który wspaniale kontrastuje z antracytowymi błotnikami czy miedzianymi detalami, to już w ogóle. To crossover, któremu bliżej do sportowego kompaktu niż rodzinnego SUV-a. Parametry kabiny są imponujące – w obu rzędach siedzi się świetnie, ale hybrydowy napęd kurczy bagażnik aż o 105 l (głównie traci się na schowkach pod podłogą). Jeśli musimy zabrać ze sobą w podróż przewody do ładowania, zajmują one przestrzeń w głównej wnęce kufra.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – silnik

W trybie hybrydowym współdziałają 150-konna turbobenzyna ze 115-konnym elektrykiem, zintegrowanym z przekładnią DSG. Zdarza się, że przy gwałtownym ruszaniu auto wykona niezgrabną „żabkę”, ale w większości sytuacji jednostki i skrzynia się dogadują, i potrafią sprawić, że setkę osiąga się już po 6,9 s. Tryby jazdy dają spore spektrum dostosowania charakterystyki napędu do temperamentu kierowcy. W ustawieniu Cupra można przy tym usłyszeć... melodię 5 cylindrów – udawaną, acz udaną. Wówczas też przyjemnie czuć elektryczny „boost”, zrywność elektryka w pierwszej fazie naciśnięcia pedału przyspieszenia, nim turbo „się napompuje” i dobrze pociągnie.

W trybie hybrydowym w czasie spokojnej jazdy Formentor zużywa 5,9-8,5 l/100 km w mieście, 6,9 l pod miastem, 8 l na autostradzie i 7/100 km na ekspresówce. W trybie elektrycznym w temperaturze 4°C udało mi się pokonać na ładowaniu 43 km „na raz” i 29 km z przystankami, po których ponownie trzeba było dogrzać kabinę i baterię.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – prowadzenie

Zasadnicze zestrojenie jest sztywniejsze niż w Leonie z tym samym układem napędowym czy w spalinowych Formentorach. Zawieszenie daje możliwość niemal bezstopniowej regulacji sztywności. Cupra jedzie posłusznie, ale z mniejszą dbałością o komunikaty zwrotne niż w wersjach z konwencjonalnym napędem.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – koszty

W cenie Formentora VZ 1.4 e-Hybrid można mieć 300-konną wersję z napędem 4x4. Jeśli bardziej zależy ci na możliwości jazdy na prądzie niż na osiągach, to 204-konna hybryda jest aż o 38 200 zł tańsza.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się podoba

  • Wygodne siedzenia i dużo miejsca w kabinie
  • Dobre osiągi
  • Bogate wyposażenie seryjne
  • Przy codziennym ładowaniu niskie zużycie paliwa, nawet w trybie hybrydowym potrafi być oszczędny

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się nie podoba

  • Bagażnik mniejszy o 105 l
  • Nieco gorszy komfort amortyzacji niż w wersjach z konwencjonalnym silnikiem
  • Obsługa na ekranie dotykowym potrafi absorbować uwagę
  • Jeśli naprawdę oczekujesz emocji – lepiej wybierz 2.0 TSI

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nasza opinia

Na tle hybrydowych konkurentów Formentor ma się czym bronić. Jego najgroźniejszymi rywalami są jednak... pozostałe wersje napędowe tego modelu. W hybrydzie trzeba się pogodzić z dość wysoką ceną, mniejszym bagażnikiem i odrobinę mniej ostrym charakterem prowadzenia. OCENA: 5-

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – wyniki testu

0-50 km/h 3,0 s
0-100 km/h 6,9 s
0-130 km/h 11,0 s
60-100 km/h 3,3 s
80-120 km/h 4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1670/450 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,1/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 32,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 33,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Zużycie testowe 95 okt. (tryb hybrydowy) | prądu 7,0 l | 21,2 kWh na 100 km
Zasięg na benzynie | prądzie 570 + 43 km

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – dane techniczne

Silnik benzynowy turbo, R4 + elektryczny
Pojemność skokowa 1395 cm3
Całkowita moc systemu 245 KM
Całkowity moment obrotowy 400 Nm
Napęd przedni
skrzynia biegów aut. DSG 6
Prędkość maks. 210 km/h
Długość/szerokość/wysokość 4450/1839/1510 mm
Pojemność bagażnika 345-1415 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Marka i model opon Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon (testowe) 245/40 R 19
Cena od 212 200 zł
Cena testowanego egzemplarza 245 239 zł
Ładowanie formularza...