• W trybie elektrycznym Leon przejechał w naszym teście 49 km
  • Ładowanie ze zwykłego gniazdka trwa ok. 5 godzin – to oznacza, że wallbox nie jest w tym przypadku niezbędny
  • Na lekko wilgotnej nawierzchni zmierzyliśmy z buksującymi kołami obiecane przez fabrykę 6,7 s
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Za 163 700 zł można w Cuprze dostać 5-drzwiowego Leona z 300-konnym 2.0 TSI lub 245-konną hybrydę plug-in 1.4 TSI. Co trzeci polski klient marki wybiera hybrydową opcję – czyli pragnie kompromisu między frajdą z jazdy i dobrymi osiągami a czystszym ekosumieniem. Co na tym traci, a co zyskuje?

Primo oczywiste – wersja 1.4 e-hybrid daje możliwość jazdy na prądzie. Cupra obiecuje 59 km na ładowaniu, w naszym teście wyszło o 10 km mniej, co i tak powinno wystarczyć na codzienne miejskie trasy. 115-konny elektryk pozwala cierpliwie rozpędzać się do 130 km/h, więc bezemisyjność nie kończy się na wjeździe na obwodnicę, ale od tego momentu zasięg spada szybciej niż w mieście. Postoje na zimnie i ponowne ogrzewanie kabiny też go zmniejszają. By jeździć na prądzie, trzeba jednak mieć gdzie ładować akumulator na co dzień. Zwykłe gniazdko (lepiej: takie wzmocnione) wystarczy, bo uzupełnienie prądu w akumulatorze o pojemności 10,4 kWh netto trwa 5 h. Wallbox lub publicznie dostępny „słupek” skracają ten proces raptem o 1,5 h, bowiem pokładowa ładowarka Leona ma moc tylko 3,6 kW.

Prawdziwy ból: pojemność bagażnika topnieje w hybrydzie teoretycznie aż o 110 l – z 380 do 270 l. Jednak w zwykłym Leonie i tak część przestrzeni mogą zajmować koło dojazdowe i subwoofer, których do hybrydy nie da się zamówić z powodu braku miejsca. Za to pasażerowie cieszą się topowymi w klasie kompaktów parametrami przestronności.

Jazda bez ładowania akumulatora skutkuje średnim spalaniem 5,9 l/100 km na naszej pętli – to o 1,5 l mniej niż zużył 300-konny Leon na tej samej trasie przy zachowawczym traktowaniu gazu. W mieście Leon 1.4 e-hybrid potrafi w trybie hybrydowym zaskakiwać tak niskimi wynikami, jak 4,8 l/100 km, ale w korkach przebija 10 l. Poza miastem też bywa oszczędny: 5,8 l/100 km, jeśli nie przekracza się 120 km/h. Na autostradzie komputer wskazał 7,2 l. Ceny paliw i prądu szaleją, ale z dwojga złego codzienna jazda na tym drugim jest lepsza – dla planety i portfela.

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – udaje, że ma 5 cylindrów

Od poniedziałku do piątku Cupra Leon pozwala w trybie elektrycznym chronić środowisko i domowy budżet, a od święta można sobie pozwolić na zasmakowanie pełni możliwości napędu – i po kliknięciu programatorem jazdy na kierownicy usłyszeć dźwięk... 5 cylindrów! Zmotywowany trybem Sport układ napędowy z 4-cylindrowym turbobenzyniakiem nabiera zrywności i wigoru oraz z pomocą głośników brzmieniem udaje silnik o co najmniej litr i cylinder większy.

W ustawieniu Cupra Leon burczy jeszcze bardziej, ale o dziwo, wcale nie jest taki zły i efekciarski, bo na wysokich obrotach basem skutecznie zagłusza nieco strudzenie brzmiące 1.4 TSI. W trybie Individual da się to wyregulować wedle gustu, podobnie jak szereg pozostałych mechanizmów i elektronikę Cupry. Adaptacyjne amortyzatory mają aż 15-stopniową skalę regulacji i w komfortowym zakresie tłumią wstrząsy tak, że można zapomnieć, ile w Cuprze jednak drzemie dynamicznego potencjału i jak bardzo niskoprofilowe są opony.

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – cięższa, ale lepiej wyważona

Cupra Leon wykazuje szczere i zdrowe reakcje na ruchy kierownicą, siła wspomagania jest regulowana. Na zachowaniu na drodze ciąży dodatkowy ciężar 115 kg (względem spalinowej wersji), ale jednocześnie akumulator też dociąża tył i przesuwa rozkład masy z 63/37 do 56/44 proc. Zakręty mogą być emocjonujące, długie proste – też. Na lekko wilgotnej nawierzchni zmierzyliśmy z buksującymi kołami obiecane przez fabrykę 6,7 s. Elektryk, reagując szybciej niż turbo, migiem puszcza na koła dawkę 330 Nm momentu, a skrzynia pod obciążeniem nie przysypia. Wersja 300 KM będzie jednak o ponad sekundę szybsza.

Niezależnie od rodzaju napędu Cupra już w standardzie hojnie wyposaża Leona. Ale wobec takiej ceny można tego wymagać.

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – nasza opinia

Jeśli połączy się w hatchbacku „eko” i „hot” w i tak dość uniwersalnie nastawionym Leonie, to efekt będzie specyficzny, lecz na pewno nie nudny. Efektywne korzystanie z możliwości napędu wymaga dyscypliny ładowania, ale i w trybie hybrydowym Cupra potrafi zaskoczyć wynikami zużycia. U właściciela chęć szanowania planety i własnego portfela musi jednak być silniejsza od potrzeby szalenia na track dayach – to hybrydowy Leon zostawia innym wersjom. Na mały bagażnik jest rada: wersja kombi. Albo Škoda Octavia RS iV z tym samym układem napędowym. OCENA: 5-

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – wymiary

Cupra Leon – wymiary Foto: Auto Świat
Cupra Leon – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – wyniki testu

0-50 km/h 2,8 s
0-100 km/h 6,7 s
0-130 km/h 10,7 s
60-100 km/h 3,1 s (aut.)
80-120 km/h 4,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1590/480 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) bd.
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) bd.
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Zużycie testowe 95 okt. (tryb hybrydowy) | prądu 5,9 l | 19,4 kWh na 100 km
Zasięg na benzynie | prądzie 680 | 49 km

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektryczny
Ustawienie silników poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5000 obr./min + 115 KM
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1550 obr./min + 330 Nm
Łączne moc/moment systemu hybryd. 245 KM/400 Nm
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgł. 6b
Napęd przedni
0-100 km/h 6,7 s
Prędkość maks. 225 km/h (elektr.: 130)
Zużycie wg WLTP (95 okt. i prądu) 1,4 l i 15,6 kWh/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 31 g/km
Poj. akumulatora netto 10,4 kWh
Zasięg w trybie elektrycznym 59 km
Czas ładowania AC 2,3/3,6 kW 5 godz./3 godz. 33 min
Pojemność bagażnika 270-1191 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Marka i model opon test. auta Hankook Ventus S1 Evo3
Rozmiar opon 235/35 ZR 19

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – wyposażenie

Wersja 1.4 TSI e-Hybrid 245 KM
7 airbagów S
Reflektory LED S
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Kluczyk zbliżeniowy S
Kamera cofania S
Podgrzewane siedzenia/kierownica 1839/3046 zł
Adapt. tempomat, asyst. martw. pola 2364 zł
Adaptacyjne zawieszenie S
Lakier metalik 2948 zł

Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 163 700 zł
Cena testowanego auta 180 613 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 5 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok