• VinFast to pierwsza wietnamska marka samochodów
  • Wietnamski rynek motoryzacyjny jest znacznie mniejszy od polskiego – w 2020 r. w Wietnamie wyprodukowano ok. 125 tys. aut, a w Polsce ok. 427 tys.
  • Marka VinFast powstała później niż Electromobility Poland mające produkować Izerę
  • Już teraz VinFast dysponuje fabryką mogącą produkować nawet 250 tys. aut rocznie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Czy pomysł na stworzenie własnej, nowej marki motoryzacyjnej w kraju, który nie ma motoryzacyjnych tradycji ani własnych marek samochodowych ma sens? Czy taki projekt może się udać? To się jeszcze okaże, ale chętnych, żeby spróbować najwyraźniej nie brakuje. Mniej więcej w tym samym czasie, w którym w Polsce powołano do życia konsorcjum Electromobility Poland mające stworzyć i wyprodukować „narodowe auto elektryczne” Izera, podobne pomysły ogłoszono także w Turcji (TOGG) oraz w Wietnamie. Oczywiście, podobnie jak w Polsce, również w tych krajach szybko się okazało, że lokalny potencjał technologiczny i ambicje to za mało, żeby stworzyć nowoczesne auta – do współpracy zaangażowano zagraniczne biura projektowe i inżynierskie, zatrudniono fachowców z branży motoryzacyjnej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

VinFast – projekt biznesowy, nie polityczny

O ile projekt turecki, podobnie jak polska Izera, powstaje przede wszystkim z inicjatywy polityków i we współpracy z zależnymi od państwa firmami, to wietnamski VinFast to inicjatywa biznesowa, choć z państwowym wsparciem. Podczas kiedy w Polsce od ponad roku jesteśmy na etapie prezentowania dwóch zgrabnych makiet (jedna to jeżdżąca, ale oparta o podzespoły, które na pewno nie trafią do seryjnego modelu, druga to tylko model), dyskusji nad budową fabryki i wyborem strategicznego dostawcy platformy, czyli technicznej bazy dla nowego pojazdu, to firma z Wietnamu już produkuje auta – na razie spalinowe, na bazie konstrukcji GM i BMW. Fabryka VinFast, zbudowana w ciągu 21 miesięcy przez niemiecki koncern Siemens może produkować 250 tys. aut rocznie, a w razie potrzeby jej wydajność można nawet podwoić.

VinFast – lusksusowe, elektryczne SUV-y dla Europy i USA

Wietnamczycy największą nadzieję na ekspansję na rynki zagraniczne pokładają w dwóch zaprezentowanych niedawno elektrycznych SUV-ach: 7-osobowym modelu VF e36 i nieco mniejszym VF e35. Większy model ma być napędzany dwoma silnikami o łącznej mocy 402 KM, natomiast mniejszy ma być oferowany w dwóch konfiguracjach – z jednym silnikiem o mocy 201 KM lub z dwoma (łączna moc 402 KM). Za dostawę akumulatorów odpowiadać ma koncern LG Chem, przy czym mają one być produkowane w Wietnamie przez spółkę LG Chem i VinFast. Za design pojazdów odpowiada włoskie Studio Pininfarina.

Nad produkcją, ale też nad planami międzynarodowej ekspansji czuwają managerowie z doświadczeniem w globalnych koncernach motoryzacyjnych, stanowisko CEO zajmuje Michael Lohscheller, który zaczynał karierę w koncernie Daimler-Chrysler, zajmował kierownicze stanowiska w firmach Mitsubishi i Volkswagen, a do niedawna był dyrektorem generalnym Opel Automobile GmbH.

Firma VinFast zapowiada, że produkowane przez nią auta elektryczne trafią do sprzedaży w Europie już w 2022 r. – na początek w Niemczech, Holandii i we Francji, później także na innych europejskich rynkach. Auta mają też trafiać do Stanów Zjednoczonych, przy czym VinFast zapowiada, że docelowo auta przeznaczone na rynek amerykański będą produkowane na miejscu.

Ładowanie formularza...