Według licznika elektromobilności, jaki prowadzi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, aktualnie w Polsce zarejestrowanych jest łącznie 29 820 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przy czym pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowią 48 proc. (14 256 szt.), pozostałe 52 proc. to hybrydy typu plug-in (PHEV) – 15 564 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 125 szt.

Mimo że nadal nie są to zbyt imponujące wolumeny, to jednak w 2021 r. widać wyraźny wzrost zainteresowania hybrydami i "elektrykami". Przez pierwsze osiem miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 11 084 sztuki, tj. o 130 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.

Co ciekawe, Polacy są zainteresowani głównie nowymi hybrydami. W serwisie Otomoto, gdzie pojawiają się także ogłoszenia sprzedaży aut nowych, w tym roku już 10 proc. wyświetlonych ogłoszeń stanowiły właśnie fabrycznie nowe hybrydy. Widać też znaczny przyrost ofert sprzedaży takich pojazdów. Tylko w pierwszym półroczu 2021 było ich więcej niż w całym poprzednim roku i... 12 razy więcej niż jeszcze w 2018 r!

A jak wygląda sytuacja na rynku wtórnym?

Tu także z roku na rok przybywa ofert, choć nie tak szybko, jak w przypadku aut nowych wystawianych przez dilerów. Przez pierwsze 6. miesięcy 2021 r. w serwisie pojawiło się 17 205 takich ogłoszeń. Dla porównania w całym 2018 roku tylko 10 431. Ogłoszenia te jednak nie cieszą się już tak dużym zainteresowaniem, jak modele nowe. Wyświetlone oferty z używanymi "elektrykami" i hybrydami stanowiły w tym roku zaledwie 1,5 proc. wszystkich ofert, a to oznacza, że zainteresowanych potencjalnym zakupem takiego auta było zaledwie dwóch użytkowników Otomoto na stu.

Najpopularniejsze hybrydy na rynku wtórnym

Największą popularnością wśród używanych hybryd (MHEV i PHEV) cieszy się Toyota Auris, która stanowiła aż 10 proc. liczby wyświetleń w pierwszym półroczu 2021. Na drugim miejscu uplasowały się również Toyoty - Prius i C-HR (w obu przypadkach 7 proc. wyświetleń ogłoszeń).

Inaczej wyglądają preferencje kierowców na rynku samochodów nowych. W Otomoto największą popularnością wśród hybryd cieszy się Toyota RAV4 (10 proc. liczby wyświetleń). Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Corolla (7 proc. wyświetleń ogłoszeń), a na trzecim Suzuki Vitara (5 proc. wyświetlonych ofert).

Co ciekawe użytkownicy serwisu Otomoto najczęściej szukają "elektryków" i hybryd pochodzących z Polski. Także największym zainteresowaniem cieszą się tu auta relatywnie młode – pojazdy używane z roczników 2016 -2020 stanowiły 63 proc. liczby wyświetleń ogłoszeń.

Najpopularniejsze elektryki i hybrydy na serwisie  Otomoto w 2021 Foto: otoMoto
Najpopularniejsze elektryki i hybrydy na serwisie Otomoto w 2021

Najpopularniejsze "elektryki" na rynku wtórnym

W przypadku używanych aut elektrycznych nie brakuje już ofert, problem w tym, że nie cieszą się one jak na razie dużym zainteresowaniem wśród kupujących. Wyświetlenia takich ogłoszeń w kategorii pojazdów nowych stanowiły 2,1 proc, a w przypadku pojazdów używanych zaledwie… 0,38 proc.

Jak podkreśla Agnieszka Czajka z Otomoto, kluczowe znaczenie mogą mieć tu m.in. ceny. Średnia cena nowego samochodu elektrycznego to ponad 236 tys. złotych, a używanego – ponad 123 tys.

Wśród nowych aut elektrycznych wystawionych na serwisie Otomoto najpopularniejsze jest Porsche Taycan (12 proc. wyświetleń), na drugim miejscu znalazło się Audi e-tron (8 proc.), a na kolejnych Volkswagen ID.3 i Skoda Enyaq (po 7 proc. wyświetleń).

Z kolei na rynku wtórnym najpopularniejsza jest Tesla Model S (15 proc. wyświetleń), która wyprzedziła BMW i3 oraz Nissana Leaf (oba modele stanowiły 10 proc. wyświetleń ogłoszeń).