• Według użytkowników utrzymanie samochodu elektrycznego jest zdecydowanie tańsze w porównaniu do aut spalinowych
  • Tylko 6 proc. ankietowanych miało sytuację, kiedy zabrakło im prądu podczas jazdy
  • Od sierpnia 2019 r. park samochodów elektrycznych w Polsce wzrósł o 241 proc.
  • Zdecydowana większość użytkowników ładuje swoje samochody w domu, a wallbox posiada 45 proc. respondentów
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

EV Klub Polska zrzesza właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce. Jest to największy ogólnopolski klub, który liczy na ten moment już 1,5 tys. członków. Ostatnio przeprowadzono badanie na temat doświadczeń z użytkowania i eksploatacji samochodów elektrycznych. Praktycznie każda osoba, która jeździ "elektrykiem", jest z niego bardzo zadowolona.

Nie boją się jeździć daleko i polecają przesiadkę do elektryka rodzinie

Z sondażu wynika, że 72 proc. użytkowników samochodów elektrycznych zdecydowanie nie chce zmieniać elektryka na auto spalinowe, 25 proc. raczej tego nie zrobi, zaś 91 proc. poleciłaby "elektryka" swojej rodzinie. Ponadto 86 proc. członków klubu uważa, że utrzymanie auta EV jest tańsze niż aut spalinowych.

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

Dodatkowo niemal co trzeci ankietowany posiada w domu jedynie samochód elektryczny. Większość osób poddanych badaniu deklaruje, że nie boi się wyjeżdżać elektrykiem w dalekie trasy. 81 proc. osób decyduje się pokonywać odległości dłuższe niż zasięg auta na jednym ładowaniu. Właścicielom nie zdarza się także sytuacja, żeby samochód został unieruchomiony z powodu braku energii. Taki problem zgłosiło tylko 6 proc. ankietowanych.

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

Szybki wzrost użytkowników

Aż 61 proc. osób biorących udział w ankiecie to nowi użytkownicy samochodów elektrycznych, którzy mają auto poniżej jednego roku. Natomiast 16% proc. osób dysponuje większym doświadczeniem w eksploatacji EV i jest to dla nich co najmniej trzeci rok użytkowania "elektryka".

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

"Elektromobilność to także nowy, kreujący się rynek. Większość respondentów posiada samochód elektryczny nie dłużej niż rok (61 proc.), a 23 proc. od roku do dwóch. To konsekwencja szczególnie dynamicznego rozwoju rynku BEV w Polsce w ostatnich miesiącach. Jak wynika z Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PSPA i PZPM od sierpnia 2019 do sierpnia 2021 polski park całkowicie elektrycznych samochodów osobowych powiększył się aż o 241%. W roku 2022 r. oczekujmy dalszej dynamizacji rynku BEV w Polsce" – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Świadomość ochrony środowiska

Osoby jeżdżące samochodami elektrycznymi zdają sobie sprawę z aspektów ekologicznych związanych z elektromobilnością. Dla 15 proc. badanych osób najważniejszym czynnikiem ekologicznym jest możliwość ładowania auta zieloną energią.

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

Samochody elektryczne wciąż są w większości w posiadaniu mieszkańców domów jednorodzinnych, bliźniaków lub zabudowy segmentowej (66 proc.), najczęściej z garażem, a co za tym idzie łatwą możliwością naładowania auta. Pomimo coraz większej infrastruktury ładowania samochodów, cały czas najwięcej osób korzysta z własnych źródeł prądu (83 proc.). Natomiast 45 proc. spośród ankietowanych posiada w domu prywatną stację ładowania samochodów elektrycznych typu wallbox, a kolejne 32 proc. wyraziło chęć zakupu takiego urządzenia w niedalekiej przyszłości.

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport
Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

Infrastruktura piętą achillesową

Aż 32 proc. Użytkowników aut EV nie posiada w swojej okolicy publicznej stacji ładowania, a 51 proc. z możliwości naładowania na ogólnodostępnej ładowarce skorzystało zaledwie kilka razy. Jednak jeśli już użytkownik korzysta z publicznych ładowarek, to na ogół wykorzystuje 2-3 ładowarki w swoim mieście.

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

Połowa respondentów deklaruje, że samochód podłącza do ładowania w nocy. To najlepsze rozwiązanie, bowiem nocne taryfy są zdecydowanie tańsze, dodatkowo wtedy jest najmniejsze obciążenie sieci elektrycznej.

Klub EV Polska raport Foto: PSPA
Klub EV Polska raport

W badaniu wzięło udział ponad 600 członków EV Klub Polska, którzy wypełnili kwestionariusz on-line za pomocą strony www.evklub.pl. Raport zostanie omówiony podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się w dniach 6-8 października w Łodzi. To najważniejsza w Polsce konferencja w całości poświęcona elektromobilności.

EV Klub Polska działa od 2020 r. Został stworzony w ramach społeczno-edukacyjnej kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). Celem kampanii jest promocja elektromobilności i zrównoważonego transportu. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.