Jeśli po głowie chodzi ci pakowne kombi, ale tylko na prąd, to niestety, rynek jeszcze nie zaspokaja takich potrzeb klasy średniej – teoretycznie. Bo Skoda Enyaq ma prawdopodobnie te cechy, których szukasz.

Kufer o pojemności 585-1710 l może nie dorównuje temu w spalinowym Superbie Combi, ale należy do największych wśród elektryków, a dzięki pomysłowym akcesoriom da się go dobrze wykorzystywać. I o ile Enyaq w bazowej wersji, z szarym wykończeniem dolnych partii zderzaków i progów, jeszcze przypomina SUV-a, o tyle z lakierowanymi w kolorze nadwozia elementami odmiany Sportline optycznie udaje dość masywne kombi. Jak na SUV-a nie jest szczególnie wysoki (1,62 m), a prześwit Skoda podaje w zakresie 171-187 mm, co też plasuje go w lidze uterenowionych kombi.

Wyznacznikiem praktyczności i tak pozostaje wygodne i hojnie skrojone wnętrze. Mimo podłogi wypełnionej przez duży akumulator nigdzie nie brakuje przestrzeni.

I choć Skoda w hierarchii koncernu jest niżej niż Audi i VW, to sposób wykończenia wnętrza plasuje ją bliżej tej bardziej prestiżowej marki. Ponadto odmianę Sportline wyróżniają mocniej wyprofilowane siedzenia i tapicerka z mikrofibry – to bardzo wygodne i pewnie trzymające umeblowanie. Czy sportowe fotele w Enyaqu to aby nie przesada?

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – 6,8 s 0-100 km/h

W dwusilnikowej wersji 80X w momencie przyspieszenia łącznie mobilizowanych jest 265 KM i 425 Nm. To pozwala skrócić czas sprintu do setki do 6,8 s (z 8,6 s, które zmierzyliśmy w 204-konnej wersji). Taka zrywność napędu już potrafi pobudzić sportowy nerw. Enyakiem 80X można pojechać dynamicznie i zmiany nastawów układu kierowniczego czy zawieszenia po wybraniu trybu Sport są pozytywnie odczuwalne. Prowadzenie też jest pewne i poręczne – o ile weźmie się pod uwagę, że auto waży blisko 2,2 tony.

Dodatkowy przedni silnik dokłada do masy wozu ok. 88 kg. Przez większość czasu pozostaje jednak nieaktywny – włącza się dopiero, kiedy mocniej naciśnie się gaz lub rusza na śliskim, i ten moment jest niemal niewyczuwalny. Wersja 80X potrafi też pociągnąć o 200 kg cięższą przyczepę niż „80-ka” (to i tak o 1 t mniej niż np. Superb), lecz z uwagi na przednie półosie napędowe nie jest w mieście tak superzwrotna, jak jednosilnikowy wariant.

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – jaki ma realny zasięg zimą?

Jak wpływa elektryczne 4x4 na zużycie prądu? W tym teście Enyaq 80X musiał się zmagać z trudniejszymi warunkami niż tylnosilnikowa wersja, która latem osiągnęła średnio 18,4 kWh/100 km i zasięg 418 km. Pomiar w 2°C na tej samej trasie skończył się wynikiem 24,2 kWh/100 km, co pozwala pokonać tylko 318 km na jednym ładowaniu – mimo że ruszaliśmy z ogrzewanego garażu ze wstępnie podgrzaną kabiną, a testowy egzemplarz był wyposażony w pompę ciepła, która właśnie w takich warunkach ma ograniczać energochłonność ogrzewania.

W mieście Enyaq 80X potrzebował między 20,5 a 23,5 kWh/100 km, a jeśli dacie się ponieść zrywności napędu, to nawet 30 kWh można przebić. W ruchu podmiejskim zmierzyłem 22,7-24,0, na drodze ekspresowej 25,4 (pod wiatr), a na autostradzie (z wiatrem) – 27,7 kWh/100 km. W takich warunkach zasięg może się zatem wahać od 278 do 376 km. Obiecane w katalogu 488 km zimą jest trudno wykonalne. Warto o tym pamiętać, jeśli właśnie z racji często śliskich (czyli też chłodnych) warunków na swoich trasach rozważasz 80X.

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – cisza w kabinie

W Enyaqu 80X zaobserwowałem też nieco spokojniejsze zachowanie przedniej osi na nierównościach, wrażenie podbijania przodu jest mniejsze i ogólny komfort resorowania dość satysfakcjonuje. Dzięki akustycznym szybom imponujące jest wyciszenie – nawet na autostradzie do kabiny nie przenikają żadne irytujące szumy.

W dłuższej podróży docenia się też nawigację automatycznie planującą optymalną strategię ładowania i postojów. Maksymalna moc ładowania (125 kW) i tak przewyższa typowe możliwości polskiej infrastruktury, ale w obliczu parametrów np. Hyundaia Ioniqa 5 (220 kW) nie robi wrażenia.

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – nasza opinia

Chłodne warunki wystawiły Enyaqa na niełatwą próbę, przez co też trudno dokładnie określić, jak duży wpływ na zużycie miała obecność drugiego silnika – według danych WLTP różnica w zasięgu między tylno- a czteronapędową wersją wynosi raptem 38 km. Za 12 100 zł więcej otrzymujemy w 80X lepsze przyspieszenie i pewniejszą trakcję w wymagających warunkach. Dla kierowców często jeżdżących zimą po górach to drugie może być ważniejszym argumentem. Tak czy inaczej, jeśli ma to być elektryk, to Enyaq jest jednym z najlepszych wyborów, jakich obecnie można dokonać w tej klasie aut.

OCENA: 5

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – wymiary

Skoda Enyaq – wymiary Foto: Auto Świat
Skoda Enyaq – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 6,8 s
0-130 km/h 10,9 s
60-100 km/h 3,5 s
80-120 km/h 4,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 2198/552 kg
Rozdział masy (przód/tył) 49,5/50,5 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 11,5/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) brak możliwości pomiaru ze
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) względu na wilgotną jezdnię
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Średnie zużycie prądu w teście 24,2 kWh/100 km
Zasięg 318 km

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ 2 elektryczne: asynchroniczny z przodu, synchroniczny z tyłu
Maksymalna łączna moc 265 KM
Maks. łączny moment obrotowy 425 Nm
Skrzynia biegów 1b. redukcyjna
Napęd 4x4
0-100 km/h 6,9 s
Prędkość maks. 160 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 17,7 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 488 km
Poj. akumulatora (brutto/netto) 82/77 kWh
Czas ładowania 0-100% AC 2,3/11 kW 39 h 30 min/8 h 15 min
Czas ładowania 10-80% DC 50/125 kW 1 h 10 min/38 min
Pojemność bagażnika 585-1710 l
Marka i model opon Continental Winter Contact TS850P
Rozmiar opon (przód | tył) 235/50 R 20 | 255/45 R 20
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1200/750 kg

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – wyposażenie

Wersja 80X Sportline
Reflektory LED/matrycowe S/6350 zł
Klima aut. 2-stref./3-strefowa S/2300 zł
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Head-up 4200 zł
Elektr. ster. fotel kierowcy 2500 zł
Czujniki park./kamera cofania S/S
Adapt. zawieszenie 4500 zł
Pompa ciepła 4900 zł
Lakier niebieski „Race” 3100 zł
Alufelgi 19-calowe S

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 244 900 zł
Cena testowanego auta 274 451 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 2 lata lub 30 tys. km