- Mimo, że Enyaq jest zaliczany do SUVów, ma wszelkie cechy kombi
- Wersja 80X łącznie mobilizuje 265 KM i 425 Nm
- W zimowych warunkach Enyaq 80X zużył o 5,8 kWh/100 km więcej niż jednosilnikowa wersja na tej samej trasie
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Jeśli po głowie chodzi ci pakowne kombi, ale tylko na prąd, to niestety, rynek jeszcze nie zaspokaja takich potrzeb klasy średniej – teoretycznie. Bo Skoda Enyaq ma prawdopodobnie te cechy, których szukasz.
Kufer o pojemności 585-1710 l może nie dorównuje temu w spalinowym Superbie Combi, ale należy do największych wśród elektryków, a dzięki pomysłowym akcesoriom da się go dobrze wykorzystywać. I o ile Enyaq w bazowej wersji, z szarym wykończeniem dolnych partii zderzaków i progów, jeszcze przypomina SUV-a, o tyle z lakierowanymi w kolorze nadwozia elementami odmiany Sportline optycznie udaje dość masywne kombi. Jak na SUV-a nie jest szczególnie wysoki (1,62 m), a prześwit Skoda podaje w zakresie 171-187 mm, co też plasuje go w lidze uterenowionych kombi.
Wyznacznikiem praktyczności i tak pozostaje wygodne i hojnie skrojone wnętrze. Mimo podłogi wypełnionej przez duży akumulator nigdzie nie brakuje przestrzeni.
I choć Skoda w hierarchii koncernu jest niżej niż Audi i VW, to sposób wykończenia wnętrza plasuje ją bliżej tej bardziej prestiżowej marki. Ponadto odmianę Sportline wyróżniają mocniej wyprofilowane siedzenia i tapicerka z mikrofibry – to bardzo wygodne i pewnie trzymające umeblowanie. Czy sportowe fotele w Enyaqu to aby nie przesada?
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – 6,8 s 0-100 km/h
W dwusilnikowej wersji 80X w momencie przyspieszenia łącznie mobilizowanych jest 265 KM i 425 Nm. To pozwala skrócić czas sprintu do setki do 6,8 s (z 8,6 s, które zmierzyliśmy w 204-konnej wersji). Taka zrywność napędu już potrafi pobudzić sportowy nerw. Enyakiem 80X można pojechać dynamicznie i zmiany nastawów układu kierowniczego czy zawieszenia po wybraniu trybu Sport są pozytywnie odczuwalne. Prowadzenie też jest pewne i poręczne – o ile weźmie się pod uwagę, że auto waży blisko 2,2 tony.
Dodatkowy przedni silnik dokłada do masy wozu ok. 88 kg. Przez większość czasu pozostaje jednak nieaktywny – włącza się dopiero, kiedy mocniej naciśnie się gaz lub rusza na śliskim, i ten moment jest niemal niewyczuwalny. Wersja 80X potrafi też pociągnąć o 200 kg cięższą przyczepę niż „80-ka” (to i tak o 1 t mniej niż np. Superb), lecz z uwagi na przednie półosie napędowe nie jest w mieście tak superzwrotna, jak jednosilnikowy wariant.
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – jaki ma realny zasięg zimą?
Jak wpływa elektryczne 4x4 na zużycie prądu? W tym teście Enyaq 80X musiał się zmagać z trudniejszymi warunkami niż tylnosilnikowa wersja, która latem osiągnęła średnio 18,4 kWh/100 km i zasięg 418 km. Pomiar w 2°C na tej samej trasie skończył się wynikiem 24,2 kWh/100 km, co pozwala pokonać tylko 318 km na jednym ładowaniu – mimo że ruszaliśmy z ogrzewanego garażu ze wstępnie podgrzaną kabiną, a testowy egzemplarz był wyposażony w pompę ciepła, która właśnie w takich warunkach ma ograniczać energochłonność ogrzewania.
W mieście Enyaq 80X potrzebował między 20,5 a 23,5 kWh/100 km, a jeśli dacie się ponieść zrywności napędu, to nawet 30 kWh można przebić. W ruchu podmiejskim zmierzyłem 22,7-24,0, na drodze ekspresowej 25,4 (pod wiatr), a na autostradzie (z wiatrem) – 27,7 kWh/100 km. W takich warunkach zasięg może się zatem wahać od 278 do 376 km. Obiecane w katalogu 488 km zimą jest trudno wykonalne. Warto o tym pamiętać, jeśli właśnie z racji często śliskich (czyli też chłodnych) warunków na swoich trasach rozważasz 80X.
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – cisza w kabinie
W Enyaqu 80X zaobserwowałem też nieco spokojniejsze zachowanie przedniej osi na nierównościach, wrażenie podbijania przodu jest mniejsze i ogólny komfort resorowania dość satysfakcjonuje. Dzięki akustycznym szybom imponujące jest wyciszenie – nawet na autostradzie do kabiny nie przenikają żadne irytujące szumy.
W dłuższej podróży docenia się też nawigację automatycznie planującą optymalną strategię ładowania i postojów. Maksymalna moc ładowania (125 kW) i tak przewyższa typowe możliwości polskiej infrastruktury, ale w obliczu parametrów np. Hyundaia Ioniqa 5 (220 kW) nie robi wrażenia.
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – nasza opinia
Chłodne warunki wystawiły Enyaqa na niełatwą próbę, przez co też trudno dokładnie określić, jak duży wpływ na zużycie miała obecność drugiego silnika – według danych WLTP różnica w zasięgu między tylno- a czteronapędową wersją wynosi raptem 38 km. Za 12 100 zł więcej otrzymujemy w 80X lepsze przyspieszenie i pewniejszą trakcję w wymagających warunkach. Dla kierowców często jeżdżących zimą po górach to drugie może być ważniejszym argumentem. Tak czy inaczej, jeśli ma to być elektryk, to Enyaq jest jednym z najlepszych wyborów, jakich obecnie można dokonać w tej klasie aut.
OCENA: 5
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
0-100 km/h | 6,8 s |
0-130 km/h | 10,9 s |
60-100 km/h | 3,5 s |
80-120 km/h | 4,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2198/552 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 49,5/50,5 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/prawo) | 11,5/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | brak możliwości pomiaru ze |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | względu na wilgotną jezdnię |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Średnie zużycie prądu w teście | 24,2 kWh/100 km |
Zasięg | 318 km |
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ | 2 elektryczne: asynchroniczny z przodu, synchroniczny z tyłu |
Maksymalna łączna moc | 265 KM |
Maks. łączny moment obrotowy | 425 Nm |
Skrzynia biegów | 1b. redukcyjna |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 6,9 s |
Prędkość maks. | 160 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 17,7 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 488 km |
Poj. akumulatora (brutto/netto) | 82/77 kWh |
Czas ładowania 0-100% AC 2,3/11 kW | 39 h 30 min/8 h 15 min |
Czas ładowania 10-80% DC 50/125 kW | 1 h 10 min/38 min |
Pojemność bagażnika | 585-1710 l |
Marka i model opon | Continental Winter Contact TS850P |
Rozmiar opon (przód | tył) | 235/50 R 20 | 255/45 R 20 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1200/750 kg |
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – wyposażenie
Wersja | 80X Sportline |
Reflektory LED/matrycowe | S/6350 zł |
Klima aut. 2-stref./3-strefowa | S/2300 zł |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Head-up | 4200 zł |
Elektr. ster. fotel kierowcy | 2500 zł |
Czujniki park./kamera cofania | S/S |
Adapt. zawieszenie | 4500 zł |
Pompa ciepła | 4900 zł |
Lakier niebieski „Race” | 3100 zł |
Alufelgi 19-calowe | S |
Skoda Enyaq iV 80X Sportline – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 244 900 zł |
Cena testowanego auta | 274 451 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja na akumulator | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 2 lata lub 30 tys. km |