- MINI Cooper SE jest dostępne tylko w wersji 3-drzwiowej.
- Dach można zamówić w trzykolorowym gradiencie – czegoś takiego nie oferuje żadna inna marka.
- Ładowanie do 80 proc. trwa w najlepszym przypadku nieco ponad pół godziny, ale pozostałe 20 proc. – aż 50 minut.
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Wraz z drugim liftingiem spalinowej gamy MINI hatch po niespełna 1,5 roku od debiutu zmienił się też elektryczny wariant. Modernizację należy raczej rozumieć jako nową kolekcję kolorystyczno-estetyczną, podyktowaną m.in. liftingiem logo MINI. Wraz z nim wizualnie wypłaszczono też szereg detali „miniaka”.
MINI Cooper SE – nadwozie
Styliści poszli w stronę puryzmu. W zależności od wersji można zastąpić chromowaną galanterię nadwozia błyszczącą czernią, a dach zamówić w trzykolorowym gradiencie. Elektryczne MINI nadal dostępne jest tylko z nadwoziem trzydrzwiowym, zgodnym z praduchem marki, na upartego mieszczącym nawet czworo dorosłych, ale też mniej funkcjonalnym.
Mimo płaskiej podłogi właściwości aerodynamiczne (Cx 0,30) nie powalają. Ledowe reflektory, teraz seryjne, mają funkcję świateł na złą pogodę, bowiem w miejscu przeciwmgielnych są wloty powietrza. Nowe, płaskie przyciski w kokpicie może i na pierwszy rzut oka wyglądają minimalistycznie, ale niekoniecznie szlachetnie. Lepsze wrażenie sprawia tapicerka z szarego, grubo tkanego materiału. Kokpit jest miękko i porządnie wykończony, multimedia nie mają sobie równych w tej klasie.
MINI Cooper SE – silnik
Szybko działająca kontrola trakcji sprawia, że mimo napędu na przód żwawe starty udają się zwykle bez buksowania kół. W mieście 184 KM daje moc radości. Dwustopniowa regulacja rekuperacji przyjemniej działa w słabszym trybie, w mocniejszym jest na tyle silna, że podczas spokojnej jazdy praktycznie nie trzeba używać hamulców.
Przy 4-10°C MINI zużywa w mieście 12,9-17,9 kWh/100 km, czyli w swoim naturalnym środowisku pokona ok. 161-224 km na ładowaniu. Pod miastem, do 100 km/h, Cooper SE potrzebował 16,2 kWh/100 km, na ekspresówce 18,5, a na autostradzie – 22 kWh/100 km.
Mimo niedużej baterii (28,9 kWh) ładowanie tylko do 80 proc. jest szybkie. Uzupełnienie 8-100 proc. z ładowarki 50 kW zajęło 1 godz. 15 min. Moc ładowania powyżej 80 proc. bardzo spada, co podczas wyprawy poza miasto jest bolesne.
MINI Cooper SE – prowadzenie
Cooper SE waży o 150 kg więcej niż benzynowy Cooper S z automatem. Mimo niższego środka ciężkości nie jeździ tak gokartowo, jak spalinowa wersja, ale wciąż dość rozrywkowo i precyzyjnie. To jego atut na tle innych małych elektryków. Resorowanie jest raczej sztywne, ale też decydując się na MINI nikt raczej nie liczy na
Koszty. Nawet po doposażeniu jak w testowym egzemplarzu Cooper SE kwalifikuje się do dopłaty z NFOŚiGW. Wśród marek premium trudno o tańszego elektryka, jednak relacja ceny do zasięgu jest średnia.
MINI Cooper SE – to nam się podoba
- Dobra trakcja,
- Świetne zwinność i zrywność
- Ciekawe opcje personalizacji
- Pompa ciepła w serii
MINI Cooper SE – to nam się nie podoba
- Nadaje się głównie do miasta
- Tylko 50 kW mocy ładowania
- Niewiele zasięgu za cenę
- Tylko z nadwoziem 3-drzwiowym
MINI Cooper SE – nasza opinia
Szkoda, że przy okazji liftingu nie pokuszono się o ulepszenie baterii i zwiększenie zasięgu. Za to pod względem stylu czy prowadzenia MINI jak zwykle nie zawodzi. W chłodne dni da się nim pokonać średnio 165 km na ładowaniu, ale do wypadów poza miasto za bardzo się jednak nie nadaje. OCENA: 4+
MINI Cooper SE – wyniki testu
Masa własna/ładowność | 1423/347 kg |
Rozdział masy przód/tył | 58/42 proc. |
Średnie zużycie prądu | 17,5 kWh/100 km |
Zasięg | 165 km |
MINI Cooper SE – dane techniczne (producenta)
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 184 KM |
Moment obrotowy | 270 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/1b. redukcyjna |
Poj. akumul. (brutto/netto) | 32,6/28,9 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/50 kW |
Min. czas ładowania AC/DC | 3 h 30 min*/29 min** |
V maks.; 0-100 km/h | 150 km/h; 7,3 s |
Zasięg wg WLTP | 234 km |
Długość/szer./wysokość | 3850/1727/1432 mm |
Poj. bagażnika | 211-731 l |
Cena od/testowanego auta | 143 300/175 200 zł*** |
*0-100 proc.; **10-80 proc.; ***bez dofinansowania z NFOŚiGW