- To jedna z najtańszych hybryd plug-in na rynku
- Opłacalność zakupu PHEV-a – jak zwykle w przypadku hybryd plug-in – zależy od tego, czy masz gdzie na co dzień ładować akumulator i ile jeździsz po mieście.
- W trybie elektrycznym Ceed potrafi włączać silnik spalinowy. Dzieje się tak, jeśli system uzna, że musi dogrzać akumulator przy niskich temperaturach
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Cena 129 990 zł nie wydaje się może superokazją jak na kompaktowe kombi, ale jeśli ma to być hybryda z możliwością ładowania z gniazdka, to nic tańszego niż Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV nie znajdziesz. A standard wyposażenia jest niezły: kluczyk zbliżeniowy, CarPlay i Android Auto, kamera i czujniki cofania oraz elektryczna regulacja podparcia lędźwi są w cenie. Jednak porównywalnie wyposażone 160-konne 1.5 Turbo z automatem będzie o 25 500 zł tańsze. Auć!
Opłacalność zakupu PHEV-a – jak zwykle w przypadku hybryd plug-in – zależy od tego, czy masz gdzie na co dzień ładować akumulator i ile jeździsz po mieście. W tej cenie można już mieć full elektryka, ale mniejszego i jego możliwości w dalszej podróży będą ograniczone. Poza tym akumulator Ceeda (8,9 kWh) tak naprawdę nie wymaga montażu wallboxa w garażu – dołączany do auta przewód do zwykłego gniazdka pozwoli naładować baterię w 4,5 godziny.
Kia obiecuje 50 km zasięgu po naładowaniu, w teście (miasto przy 2°C) udało się przejechać 45 km, jednak co jakiś czas na chwilę włączał się silnik spalinowy – mimo że aktywny był tryb EV, który powinien to uniemożliwiać, póki np. nie wciśnie się gazu do oporu. System robił to, bo uznawał, że baterii jest za zimno i w rezultacie w trybie elektrycznym Ceed zużył wg komputera 1,4 l/100 km. Gdy poziom naładowania spada poniżej 18 proc., nie da się włączyć trybu EV i zasięg na prądzie spada do 0 km.
Po tym Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV jeździ jak klasyczna hybryda – rusza na 60,5-konnym elektryku, następnie płynnie dołącza się 105-konny wolnossący silnik spalinowy 1.6 i zużywa średnio tylko 5,6 l/100 km. W mieście spalanie waha się między 4,3 a 5,4 l, chyba że ma się cięższą nogę, włączy tryb Sport i zmusi silnik do pracy na wyższych obrotach – wówczas zużycie rośnie do ok. 8 l. Na autostradzie Kia Ceed potrzebowała 6,3 l/100 km, na drogach krajowych i ekspresowych – 5,3 l. Wobec takich wyników nie boli raptem 37-litrowy zbiornik paliwa.
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – prowadzi się zwyczajnie, acz przyjemnie
Z racji wyższej masy własnej (silnik elektryczny i akumulator ważą aż 200 kg!) podwozie zostało usztywnione, co nieco obniża komfort amortyzacji, zawieszenie wydaje się też mieć krótszy skok, więc na większych nierównościach szybciej dobija. Mimo to Ceeda prowadzi się w przyjemnie zwyczajny sposób, a wobec mocy układu 141 KM trudno też oczekiwać tu emocji – to auto do spokojnej jazdy, z wygodnymi siedzeniami i wystarczającą ilością miejsca w obu rzędach. Przy wyższych prędkościach nieco szumi z bagażnika. Niepokój może budzić jedynie działanie opcjonalnego asystenta zmiany pasa ruchu – często niepotrzebnie alarmuje kierowcę, gdy wykryje pojazd w pobliżu, który jednak ani nie jest w martwym polu lusterka, ani też nie zachodzi najmniejsze ryzyko kolizji lub zajechania mu drogi. Spodziewaliśmy się, że lifting poprawi takie niedociągnięcia. Zmiany jednak sprowadzają się głównie do wyglądu – są kosmetyczne, ale korzystne dla oferowanego od 2018 r. Ceeda.
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – nasza opinia
Zakładając, że 100 km jazdy na prądzie Ceedem kosztuje ok. 15 zł, przesiadka do PHEV-a kusi – z powodów nie tylko finansowych, lecz także ekologicznych czy przyjemności jazdy na cichym napędzie. Ale różnica aż 25 500 zł w zakupie hybrydy względem benzynowej wersji 1.5 T-GDI sprawia, że miną lata, nim wybór hybrydy się zwróci (po ok. 90 tys. km w optymistycznym scenariuszu). Opłacalność jest inna, jeśli ktoś ma prąd z własnej fotowoltaiki. Mimo teoretycznie mniejszego kufra i braku możliwości holowania przyczepy funkcjonalność hybrydowego Ceeda pozostaje wysoka.
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – wyniki testu
0-50 km/h | 3,4 s |
0-100 km/h | 9,4 s |
0-130 km/h | 15,4 s |
60-100 km/h | 5,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,6 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1580/450 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,1/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 35,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Zużycie testowe 95 okt. (tryb hybrydowy) | prądu | 5,6 l/100 km | bd. |
Zasięg na benzynie | prądzie | 660 | 45 km |
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1580 cm3 |
Moc maksymalna | 105 KM/5700 obr./min + 60,5 KM |
Maks. moment obrotowy | 147 Nm/4000 obr./min + 170 Nm |
Łączna moc systemu hybrydowego | 141 KM |
Łączny moment obrotowy systemu hybr. | 265 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgł. 6b |
Napęd | przedni |
0-100 km/h | 10,8 s |
Prędkość maks. | 171 km/h (elektr.: 120 km/h) |
Zużycie wg WLTP (95 okt. i prądu) | 1,3 l i 11,6 kWh na 100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 29 g/km |
Pojemność akumulatora hybrydowego | 8,9 kWh |
Zasięg EV wg WLTP | 50 km |
Czas ładowania AC 3,3 kW (10-100 proc.) | 2 godz. 45 min |
Pojemność bagażnika | 437-1506 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 37 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon | 225/45 R 17 |
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – wyposażenie
Wersja | Business Line |
6 airbagów | S |
Reflektory LED | S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Kamera cofania | S |
Podgrzewane fotele i kierownica | S |
Czujnik martwego pola i ruchu poprz. | 4000 zł (pakiet Bezpieczeństwo) |
Lakier deluxe white | 2500 zł |
Alufelgi 17-cal. | S |
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 129 990 zł |
Cena testowanego auta | 145 490 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |