• Miało być superelektryzująco - i będzie, ale po części wyszło jak zwykle: w naszym teście, po sprawdzeniu zużycia energii, elektryki uzyskały bardzo mizerne zasięgi. A przecież to rodzinne SUV-y, które kupuje się na długie trasy...
  • Hyundaia można doładować w zaledwie 18 minut, Volkswagen potrzebuje na to około 38 minut. Tylko, że... Ładowarka musi dysponować ogromną mocą: 220 kW dla Hyundaia i 125 kW dla VW. Widzieliście taką w gdzieś pobliżu?
  • Koreański konkurent, którego niespodziewanie Hyundai wyciągnął z kapelusza, deklasuje niemieckiego rywala zaskakująco dobrą dynamiką napędu, a zużycie energii nie jest wyższe
  • Oba samochody są bardzo ciężkie - ważą ponad dwie tony - jednak jedno z aut jest o 174 kg lżejsze od drugiego. Domyślacie się, które?
  • Konfrontacja użyteczności (zasięg) z kosztami (cena zakupu) każe zadać pytanie, czy to już dobry moment na unijne forsowanie napędu elektrycznego...
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

SUV i diesel – niedawno sąsiedztwo tych wyrazów było tak oczywiste, jak pierogi z kapustą czy ziemniaki z masłem. Teraz jednak urzędnicy Unii Europejskiej stwierdzili, że diesle są złe, chociaż stały się czystsze, oszczędniejsze niż kiedykolwiek i nadal przyczyniają się do redukcji śladu węglowego motoryzacji. Napędzane nimi SUV-y potrafią palić mniej od miejskich aut benzynowych. Ale europejski zielony ład jest bezlitosny – to nieistotne, że auta elektryczne są jeszcze upiornie drogie w przeliczeniu na zapewniany mizerny zasięg. Motoryzacja ma odejść od spalania węglowodorów. Kropka.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

A teraz będą dobre wiadomości. Oprócz marek dla najbogatszych zaczynają się pojawiać samochody elektryczne, które mają szansę zaspokoić codzienne potrzeby masowego odbiorcy, a tym samym maksymalnie przyczynić się do obniżenia emisji spalin przez nasze samochody. Nie żeby takich pojazdów wcześniej nie było – oczywiście, że były, ale raczej w klasie aut miejskich lub niewielkich kompaktów – teraz jednak wybór robi się coraz większy, a i same samochody wyraźnie urosły do prawdziwie rodzinnych rozmiarów.

Popatrzcie tylko na te dwa okazy. ID.4 GTX to światło w tunelu dla Volkswagena, który w przypadku swoich spalinowych modeli zapętlił się jakiś czas temu stylistycznie wokół pudełkowatych, dość topornych z wyglądu samochodów, za to nienagannie praktycznych. I już wiemy, że to światło nie okaże się światłem lokomotywy – bo stylistyka ID.4 jest inspirująca, napęd ma 299 koni mechanicznych, a zasięg ma ponoć wynosić 482 km, co oczywiście sprawdzimy.

Konkurent w tym pojedynku – Hyundai Ioniq 5 – na papierze zbytnio nie różni się od niemieckiego auta dla ludu: ma 306 koni mechanicznych i wymiary typowego SUV-a z akumulatorami pod podłogą. Zasięg ma wynosić 460 km, a oba testowane pojazdy dysponują napędem na cztery koła.

SUV-y są dziś bardzo lubiane, a osiągi oferowane przez mocny napęd elektryczny dodatkowo przyprawiają i tak już smakowitą przynętę. Który z testowanych samochodów jest optymalnie wyekwipowany, kompetentny technicznie i atrakcyjny cenowo? Zaraz wszystkiego się dowiecie z naszego zestawienia w tabelach.

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów

A jak będzie z komfortem w kabinie? Tu mamy ciekawe wiadomości. Już w czasie premiery ID.4 Volkswagen mówił o rewolucji w przestronności i ergonomii kabiny. I o ile skutki tej rewolucji w zakresie ergonomii obsługi przyniosły niezbyt sensowny efekt, o tyle auto jest naprawdę bardzo przestronne. Ale oto nadjechał Hyundai, który wygląda jak przeskalowany Golf. Gdyby nie było przy nim żadnego innego samochodu, powiedzielibyście, patrząc na zdjęcie, że to auto kompaktowe.

A tu – niespodzianka! Hyundai Ioniq 5 to całkiem pokaźny zawodnik, a rozstaw osi w proporcji do długości nadwozia osiąga rekordowe trzy metry. To nie o dwa ani nie o trzy, tylko o całe dwadzieścia trzy centymetry więcej niż u rywala. To po prostu nokaut! Ale bez obaw, czarodzieje przestronności z Volkswagena wyczarowali w ID.4 tylko o 15 mm mniej miejsca na nogi. Jednak zarówno subiektywne, jak i obiektywne poczucie przestrzeni w koreańskim aucie jest lepsze niż w Volkswagenie.

Za to z przodu ID.4 błyszczy znakomitymi fotelami, które lepiej podpierają plecy, szczególnie na zakrętach – siedzenia Hyundaia są bardziej miękkie (czytaj: podatne) i mniej zdecydowanie uformowane. Do tego Volkswagen wydaje się znacznie staranniej wygłuszony, szczególnie w okolicach uszczelek drzwi, i podczas jazdy autostradowej poziom subiektywnego hałasu w kabinie jest w nim znacznie niższy niż u koreańskiego konkurenta.

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów

Niemiecki elektryk może się pochwalić także harmonijniej pracującym resorowaniem, szczególnie krótkie nierówności jezdni są lepiej filtrowane niż w Hyundaiu, i to mimo wielkich, 21-calowych felg. Niskoprofilowe, szerokie opony dają Volkswagenowi dodatkową przewagę w zakresie reakcji na zdecydowane ruchy kierownicą. W slalomie bardzo przecież ciężki Volkswagen (Hyundai pokazał na naszej wadze o 174 kg mniej) dobrze radzi sobie ze zmianami kierunku jazdy, dając większe wyczucie auta niż rywal.

ID.4, niestety, nie potrafi spełnić obietnic swojego dynamicznego wizerunku podczas próby hamowania. Tutaj Hyundai pokazuje wyraźnie, co jest dzisiaj technicznie możliwe i co powinni postawić sobie za nowy cel inżynierowie z Wolfsburga. Po rozgrzaniu hamulców zatrzymanie z prędkości 100 kilometrów na godzinę zabiera Hyundaiowi 33,4 metra, czyli aż o prawie dwa metry mniej niż w przypadku Volkswagena. To jest naprawdę topowy wynik!

Jednocześnie w sytuacji awaryjnej, wymagającej ominięcia przeszkody, Hyundai radzi sobie bardziej harmonijnie. Układ dynamicznej kontroli stabilności reaguje błyskawicznie, dzięki temu utrzymuje ponaddwutonową „furę” na kursie, a przynajmniej na głównym kierunku jazdy.

Volkswagen czuje się nieco wybity z rytmu podczas pierwszej awaryjnej, zdecydowanej zmiany kursu, a do tego w razie ekstremalnych manewrów jego wspomaganie układu kierowniczego bardzo się redukuje, a siły na kierownicy rosną. Jasna sprawa: Hyundai odrobił pracę domową bardzo sumiennie.

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów

Do tego Ioniq jest znacznie szybszym, elastyczniejszym i jeszcze do tego minimalnie oszczędniejszym samochodem. Jeżeli taki kloc potrafi pokazać setkę na zegarach po mniej więcej pięciu sekundach, to jego konstruktorom należy się najwyższy szacunek. Nawet prędkość maksymalna jest wyższa o symboliczne 5 km/h niż u rywala z Niemiec.

Jak zwykle przy okazji naszych testów samochodów elektrycznych z obiecanych przez producentów zasięgów wychodzi kompromitacja. W Hyundaiu z dobrze wyglądających w katalogu 460 kilometrów w praktyce pozostaje ledwie 300 km. W Volkswagenie z 482 km – 319 km.

Elektronika pokładowa Hyundaia pozwala na bezpieczne ładowanie prądem o maksymalnej mocy aż 220 kilowatów, podczas gdy w Volkswagenie jest to „tylko” 125 kilowatów. „Tylko” piszemy w cudzysłowie, bo i tak znalezienie ładowarki oferującej taką moc będzie problematyczne. Żeby było konkretnie: Ioniqa 5 da się naładować od 10 do 80 proc. maksymalnej pojemności akumulatora w zaledwie 18 minut. A ładowanie Volkswagena od 5 do 80 proc. trwa około 38 minut.

A teraz pora na tabele, w których znajdziecie wszelkie dane, jakie pozwoliły nam wystawić oceny porównywanym pojazdom. Przyspieszenia, elastyczność, spalanie, masy, wymiary plus drobiazgowa analiza cennika i listy opcji - to wszystko jeszcze przed Wami!

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Hyundai Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,2 s 6,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 8,6 s 10,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 2,8 s 3,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 3,6 s 4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 2106/434 kg 2280/470 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc. 49/51 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,4/12,5 m 11,3/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,4 m 36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,4 m 35,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 67 dB (A)
Zużycie energii elektrycznej 24,0 kWh/100 km 24,1 kWh/100 km
Zasięg 300 km 319 km

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Hyundai Ioniq 5 Volkswagen ID.4 GTX
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1170
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1580 1510
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1025 1065
Zakres regulacji fotela (mm) 240 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 835 815
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1580 1500
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 935
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 345 355

*indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Ioniq 5 ID.4
Silnik 2 silniki elektryczne 2 silniki elektryczne 
Zasada pracy silnika synchroniczny asynchroniczny
Moc maksymalna napędu przód/tył 90/217 KM 109/204 KM
Maksymalny moment obrotowy przód/tył 255/350 Nm 162/310 Nm
Pojemność akumulatora (użyteczna) 72,6 kWh 77 kWh
Prędkość maksymalna 185 km/h 180 km/h
Skrzynia biegów/napęd 1-biegowa/4x4 1-biegowa/4x4
Katalogowy zasięg wg WLTP cykl mieszany 460 km 482 km
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/b
Pojemność bagażnika 527-1587 l 543-1575 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 SUV Hankook Ventus ECO3 EV
Rozmiar opon testowanego auta 255/45 R 20 + 255/45 R 20 235/45 R 21 + 255/40 R 21
Katalogowe zużycie energii elektrycznej 19,0 kWh/100 km 20,2 kWh/100 km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg 1200/750 kg

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Ioniq 5 ID.4
Wersja 73 kWh 4WD Platinum GTX (77 kWh)
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy/centralny S/S/S/N/S S/S/S/N/S
Pompa ciepła S 4 370 zł
Adaptacyjne zawieszenie N 5 070 zł
Światła pełne LED (mijania + drogowe) S S (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (1-s.) lub 6240 zł (3-s, p.)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromat. lusterko/automat parkujący S/S (zdalny) S/N
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna S/S/S 10 210 zł/S/S
Rodzaj foteli przednich/dostęp bez kluczyka komfortowe/S sport. 14 840 (p.)/9950 zł (p.)
Podgrzewane fotele t/p/szyba/kierownica S/S (went.)/N/S N/6240 zł (p. za 2 op.)/S
Elektrycznie sterowany fotel/pamięć/skóra S/S/S (eko) 14 840 zł (p. za 2 opcje)/N
Adaptacyjny tempomat/elektr. klapa bagażnika S/S S/9950 zł (pakiet)
Półautonomiczne podążanie pasem ruchu S S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/S (360 stopni) S/S/9950 zł (360 st., p.)
System unikania kolizji p/t/czujnik martwego pola S/S/S S/N/9950 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S 9950 zł (pakiet)/S
Monitoring zmęczenia kierowcy/ruchu z tyłu S/S S/9950 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2900/2000 zł (20") 3350/2160 zł (21")

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Ioniq 5 ID.4
Cena wyjściowa 260 900 zł 229 690 zł
Gwarancja mechaniczna/na akumulator 5 lat/8 lat lub 160 000 km 2 lata/8 lat lub 160 000 km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 000 km co 30 000 km
Cena po doposażeniu 262 900 zł 282 530 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Hyundai Volkswagen
Przestronność z przodu 40 36 35
Przestronność z tyłu 30 28 25
Pojemność bagażnika 25 19 20
Ładowność 15 10 11
Widoczność 20 14 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 28
Ergonomia obsługi 20 16 12
Jakość wykończenia 20 17 16
Suma punktów 200 167 159
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Hyundai Volkswagen
Przyspieszenie 25 23 21
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 12 13
Zasięg 15 5 5
Zachowanie na drodze 30 28 27
Komfort jazdy 30 23 24
Układ kierowniczy 15 12 13
Średnica zawracania 5 2 4
Skuteczność hamulców 40 37 33
Suma punktów 200 166 163
Koszty Maks. pkt. Hyundai Volkswagen
Cena po doposażeniu 50 22 18
Zużycie energii 30 27 27
Wyposażenie – komfort 50 43 43
Wyp. – bezpieczeństwo 40 31 32
Ubezpieczenia 10 6 5
Gwarancja 15 14 8
Przeglądy 10 10 10
Suma punktów 205 153 143
Wynik końcowy 605 486 465
Miejsce w teście  1. 2.

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 GTX - testowe kontra katalogowe zużycie energii (różnica nie jest oceniana)

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - katalogowe kontra testowe zużycie energii Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - katalogowe kontra testowe zużycie energii

Obiecane w katalogach zużycie energii można włożyć między bajki – pod tym względem elektryki nie różnią się zbytnio od wielu aut spalinowych. Ale i tak, ładując w domu, pojedziesz tanio. Zrobiliśmy też próbę jazdy z prędkością 130 km/h po autostradzie. W takich warunkach Hyundai jest w stanie przejechać 290 km, a Volkswagen – 332 km.

Podsumowanie

Porobiło się! Volkswagen do niedawna myślał, że „umie najlepiej w popularne elektryczne SUV-y”. A tu okazało się, że Hyundai umie jeszcze lepiej! Ioniq 5 błyszczy przestronnością, stabilnością jazdy, a przede wszystkim zaskakująco dobrą dynamiką napędu, której przewaga znacznie wykracza poza to, czego spodziewaliśmy się po różnicy masy między tymi samochodami. Różnicy znowu na korzyść lżejszego Hyundaia. Chcesz nadążyć, Volkswagenie? No to bierz się do roboty!